A sosit vremea concediilor de iarnă. Dar multă lume aleargă după căldură în țările exotice. Uneori se întâmplă ca, bucuria mult așteptatei vacanțe să fie stricată de întârzierea sau chiar anularea zborului. Știți cum trebuie să procedați în acest caz și ce drepturi aveți?
Da, atunci când călătoriți cu avionul se întâmplă deseori că lucrurile nu ies precum ne așteptam. Zborul are întârziere sau este anulat. Cu toate acestea, indiferent dacă compania aeriană v-a stricat vacanța sau călătoria de afaceri, aveți dreptul la o anumită compensație finanicară - în anumite condiții chiar de până la 600 €.
În ce condiții aveți dreptul la despăgubire?
Dacă zburați din aeroportul aflat în cadrul Uniunii Europene sau societatea aeriană este înregistrată în Uniunea Europeană, unde zborul a fost oprit, puteți solicita despăgubire financiară în câteva cazuri. Dacă zborul vostru a fost anulat cel puțin 3 ore sau din pricina modificării rezevării biletului vi s-a refuzat îmbarcarea la bord.
Aveți dreptul la despăgubire spre exemplu în cazul în care zborul este anulat din cauza unei defecțiuni tehnice sau în cazul în care angajații societății țin grevă. Dimpotrivă în cazul în care zborul nu s-a efectuat din cauza unor circumstanțe extraordinare precum sunt uraganele, erupțiile vulcanice nu aveți dreptul la despăgubire. Aveți dreptul la compensație fără a lua în calcul dacă călătoriți cu o societate de zbor clasică sau low-cost.
Valoarea despăgubirii
Dacă zborul vostru a fost anulat compania de zbor este obligată să vă restituie banii pentru bilet, dar conform regulamentului Uniunii Europene ar trebuii să vă achite în plus și o despăgubire financiară pentru anularea zborului a cărei valoare depinde de lungimea zborului.
✓ zbor până la 1500 de km: compensație 250 €,
✓ zboruri în Uniunea Europeană până la 1500 km sau zboruri în afară Uniunii Europene de la 1500 până la 3500 km: compensație 400 €,
✓ zboruri mai lungi de 3500 km: compensație 600 €.
Aceeași valoarea a despăgubirii se aplică și în cazul în care zborul a întârziat peste 3 ore. În cazul în care anularea sau întârzierea zborului este mai mare de 5 ore aveți dreptul la gustare, un pat sau apel gratuit și de asemenea la anularea biletului de zbor și returnarea baniilor corespunzători prețului biletului, eventual altor zboruri legate de primul zbor. Compania aeriană ar trebui, pe propria cheltuială, să vă asigure o cale de ieșire în ceea ce privește călătoria voastră.
Cum solicităm despăgubire?
Trebuie să solicitați compensația financiară direct liniei aeriene care a furnizat zborul. Dacă ați cumpărat un bilet de la o agenție nu cereți despăgubiri de aici, ci direct de la compania aeriană cu care ar fi trebuit să zburați. Completați formularul de reclamație formal și trimiteți-l prin poștă sau prin e-mail către compania aeriană. De asemenea, vă recomandăm să păstrați o copie a reclamației pentru uz propriu.