Ce drepturi aveți la cumpărături

drepturile clientilor

Știți care sunt drepturile voastre atunci când vine vorba de cumpărarea bunurilor? La ce aveți dreptul sau din contra nu aveți dreptul atunci când vă faceți cumpărăturile? Citiți mai multe pe blogul Kuplio.ro

 

Vă cunoașteți drepturile la cumpărarea bunurilor? Cele mai multe dintre ele rezultă din Codul civil sau din legea privind protecția consumatorilor. La ce avem sau invers nu avem dreptul la cumpărături?


1. Prezentarea bunurilor în timpul achiziției

Puteți solicita de la comerciant prezentarea bunurilor în timpul achiziției. Dar nu tot timpul este posibil acest lucru. Puteți solicita acest lucru doar dacă  natura produsului o permite.

 

2. Plata cu monede sau bancnote

Dacă plătiți cu bancnote în principiu nu există limite. Comercianți sunt obligați să le primească fără limite. Cu o bancnota de 500 RON puteți plăti și gumă de mestecat. Dar altfel se pune problema în cazul plății cu monede. Dacă ați spart pușculița , puteți achita cumpărăturile cu maxim 50 de monede. Comerciantul nu este obligat să accepte o cantitate mai mare de monede.

 

 

3. Schimbarea bunurilor

Dacă ați cumpărat un anumit produs din greșeală, ambalajul intact și bonul fiscal nu vă garantează dreptul de-a și schimba produsul. Vânzătorul este obligat să înlocuiască sau să vă returneze banii doar pentru acele bunuri care sunt spre exemplu deteriorate sau stricate.  

 

4. Perioada de garanție și de reclamare a bunurilor

Fie că vă faceți cumpărăturile într-un magazine fizic sau unul online conform Codului Civil aveți dreptul la o perioadă de garanție. În această perioadă puteți reclama bunurile cumpărate în cazul în care acestea sunt defecte. Legea prevede o perioadă de 24 de luni de garanție, iar în cazul produselor folosite 12 luni. În cazul în care pe ambalajul produsului, în instrucțiunile de utilizare sau în descrierea magazinului online este specificată o altă perioadă de garanție se aplică aceasta, dar trebuie să fie de minimum 24 de luni.

Excepție fac produsele care se pot strica într-un timp mai scurt, cum sunt spre exemplu alimentele. Perioada de garanție în acest caz este valabilă până la data expirării înscrisă pe ambalaj. În cazul alimentelor reclamația poate fi făcută cel târziu a doua zi de la cumpărarea produsului.

Perioada de garanție se aplică de la data la care ați primit bunurile sau când au fost puse în funcțiune. În cazul în care ați făcut o reclamație a unui produs, termenul pentru soluționarea reclamațiilor este ziua următoare datei în care ați înmânat bunurile vânzătorului. Condiția pentru soluționarea unei reclamații nu este garanția, aveți nevoie doar de o dovadă de cumpărare a produsului.

 

 

5. Protecția datelor cu caracter personal

Protecția datelor cu caracter personal la cumpărături este garantată de popularul GDPR sau General Data Protection Regulation. Deci, în cazul în care furnizorul vă procesează informațiile dvs. personale, acestea trebuie protejate corespunzător. Pentru prelucrarea datelor cu caracter personal, comerciantul trebuie să aibă consimțământul dvs., pe care îl puteți revoca în orice moment.

 

 

6. Cumpărături online

Și cumpărături online au specifiul lor. Acestea se referă mai ales la perioada de garanție, perioda de reclamare a produselor achiziționate prin internet și, de asemenea, perioadele de returnare.

 Garanția și perioada de reclamare a produselor. Majoritatea bunurilor au o perioadă de garanție de doi ani fie că le-ați cumpărat online sau într-un magazin fizic. În cazul în care doriți să reclamați un produs cumpărat dintr-un magazine online atunci veți urma politica acestuia în ceea ce privește reclamația. În majoritatea cazurilor este necesar să trimiteți produsul reclamat la adresa specificată și reclamația voastră ar trebui să fie soluționată până în 30 de zile. În caz contrar aveți dreptul să revendicați întreaga sumă din costul produsului. Perioada de garanție pentru o solicitare de garanție aprobată este prelungită cu o perioadă de timp în care produsul a fost în servis, dar cu maximum 30 de zile.

 Perioada de returnare a bunurilor. Atunci când achiziționați produse online, aveți dreptul să vă retrageți din contract în termen de 14 zile fără a invoca un motiv. În acest caz, vânzătorul este obligat să vă restituie suma plătită și voi trebuie să returnați bunurile achiziționate. Perioada de returnare a bunurilor achiziționate prin internet începe să curgă din ziua următoare datei la care ați preluat bunurile.

Pontul nostru: Drepturi aveți desigur și la cumpărarea servicilor. Puteți reclama spre exemplu o excursie. Puteți să vă uitați și peste sfaturile noastre privind drepturile voastre la anularea sau întârzierea unui zbor.