Cunoașteți noțiunea de economie comportamentală? Aceasta este o teorie economică conform căreia persoanele nu iau doar decizii raționale, ci deseori iau și decizii iraționale. Și voi vă numărați printre ele?
Ce este de fapt economia comportamentală?
Economia comportamentală este o noțiune cunoscută de peste 30 de ani. Dar a ajuns să fie cunoscută mai în detaliu în ultimii ani. Este o teorie economică, care încearcă să explice deciziile persoanelor pe baza motivelor psihologice, respectiv încearcă să integreze înțelegerea comportamentului uman de câtre psihologi în analiza economică.
Adepții acestei teorii consideră că, oamenii nu iau decizii în funcție de gândirea lor rațională. De multe ori respectă tradițiile sau doresc să evite anumite riscuri. Aparent de aceea oamenii iau decizii economice fără logică.
Sunteți o persoană rațională?
Se presupune că, un om rational reușește să ia în considerare cheltuielile și veniturile și ulterior alege varianta cea mai bună pentru el. O astfel de persoană cunoaște prefeințele lui actuale și viitoare și niciodată nu oscilează între două dorințe. Are un autocontorol foarte bun și reușeste să-și limiteze impulsurile care îl pot împiedica în realizarea țelurilor.
Da, în realitate o persoană perfect rațională nu există. Dar dacă există, este o persoană foarte egoistă și este interestată doar de propriul succes. Fiecare dintre noi are capacitatea congnitivă limitată și probleme cu autocontrolul. De multe ori luăm decizii pripite, care ne aduc fericire doar pe moment, dar pe o perioadă mai îndelungată nu aduc nimic bun. Un exemplu bun este și mâncatul în exces. Dacă am fii într-adevăr raționali după ce am fi sătui nu am mai continua să mâncăm nimic. Dar cine ar renunța spre exemplu la ceva dulce după prânz? Zilnic luăm astfel de decizii iraționale.
Cum influențează psihologia comportamentul economic?
Scopul economiei comportamentale este să studieze și să ofere explicații prin ce modalități își iau oamenii deciziile zilnice, de ce să hotărăsc asupra unei achiziți, ce influențează obiceiurile lor de a-și face cumpărăturile și ce influență au aceste lucruri asupra pieței. Poate oferi explicație de ce comportamentul lor nu este întodeauna logic din punct de vedere economic – spe exemplu dăruiesc sau oferă un preț mai mare produselor care în realitate au aceași valoare cu restul.
Imaginați-vă spre exemplu un magazine cu alimente. Dacă fructele, legumele și alte alimente sănătoase ar fi așezate în mod corect undeva la intrare și ar fi iluminate corespunzător, acest lucuru ne-ar putea influența în așa fel încât să le preferăm pe acestea față de alimentele nesănătoase.
Dacă economia comportamentală se află în mâini potrivite rezultatele sale pot fi folosite pentru a crea unui mediu care să conducă oamenii spre un stil de viață sănătos, un comportament mai bun față de natură dar și câtre luarea unor decizii finanicare mai bune.